Grøn strøm fra solceller og batterier
Energien i husene kommer primært fra solceller der i kombination med batterier og varmepumper giver en stor grad af selvforsyning. Helt afhængig af antallet af solceller og det tilknyttede forbrug, evt. fra el-biler, vil man i vid udstrækning være i stand til at kunne producere energi nok til forbrugerne i klimabyen.
Det bedste samspil mellem produktion og forbrug får man gennem fordeling af produktionen og ved at udnytte, at der ikke er samtidighed i forbruget. Energien fra solcellerne kan således gemmes dels i stationære batterier i boligerne og dels i el-bilernes batterier. Buffertanke og smart opkoblede varmepumper bidrager yderligere til at forbruget fordeles hensigtsmæssigt hen over døgnet.
Batteriet kobles på elnettet og vil dermed samtidig kunne understøtte elnettet gennem levering af systemydelser. Det giver også mulighed for at oplade batteriet på tidspunkter hvor der er lavt forbrug på elnettet (eller høj produktion fra andre VE kilder) og strømmen dermed er billig - samt at aflade når der er højt forbrug på elnettet og strømmen dermed er relativt dyr.
2'nd life batterier fra Tesla biler
Batterier i elbilerne udskiftes når de har 70-90% restkapacitet. Der er en ret lang restlevetid i batterierne hvor de kan anvendes til andre formål, eksempelvis som stationære batterier. Vi anvender 2'nd life batterier som er udviklet på basis af batterier fra Tesla'er og typisk med en restkapacitet på 85-90%.
Batterimodulerne kører med meget lav belastning og kan potentielt anvendes til de falder sammen ved 30-40% restkapacitet. Restlevetiden på batterierne er dermed forventeligt ca. dobbelt så lang som levetiden i elbilerne.
Batteriet er udviklet med støtte fra den Europæiske Union og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse gennem Energy Cluster Denmark>>>